باختن با مهره‌ی سفید

اینکه چرا کسب و کارها، شکست میخورند و بحث در مورد دلایل آن ؛ بنظر میرسد نیاز به پردازش و تحلیل بیشتری دارد. بی گمان اغلب کمبود منابع مالی، به روز نبودن تکنولوژی و از دست دادن بازار ، قدرت رقباء و … را از دلایل شکست شرکتها میدانند.

حتما به سفر و کوهنوردی رفته اید،در حین مسافرت دونفر یک غذا،و یک شرایط را دارند اما در طی مسیر کوهنوردی یکی مریض میشود و نیاز به اقدامات پزشکی جدی دارد ولی دیگری زنده است و با کمال صحت و سلامت به کوهنوردی ادامه میدهد چرا؟ تفاوت این دو نفر از شرایط دورنی آنها ست. اگر در شرایط تشدید رقابت و رکود برخی کسب و کارها جان سالم به در میبرند اما برخی ورشکسته و زیان ده اند، میشود به بررسی شرایط درونی و داخلی کسب وکار پرداخت  و علت را در درون بنگاه بررسی و تحلیل کرد هرچند عوامل و شرایط بیرونی بسیار موثرند در حیات کسب و کارها.

کتاب باختن با مهره ی سفید، آموزه ها و تجربیاتی از راز ماندگاری و شکست کسب و کارها، را بازخوانی میکند تا برای مدیران عامل شرکتهای خانوادگی،استارت آپ ها و صنعتگران و کسب وکارهای خدماتی، مجالی جهت آموختن از تاریخ  و  مبانی مدیریت ایرانی، فراهم شود.

این کتاب : راز ماندگاری و بقا هر کسب و کاری در دو سطح تحلیل میکند ، ابتدا از چرخه حیاتی صحبت میکند که برای تاسیس و آغاز کسب و کار لازم است ( “چرخه تاسیس و ایجاد کسب و کار”) . اینکه برای افتتاح و تاسیس هر کسب وکاریی مهارت ها و قابلیت‌هایی نیاز است تا  شرکت به راه بیفتد و آغاز فعالیت کند اغلب مدیران و سرمایه گذاران و نوآفرینان استارت آپ ها به میزان کفایت و درایت به آن دسترسی و تسلط دارند. این مهارتها عبارتند از مدل تامین مالی بهینه،استخدام و اموزش کارکنان و …

اما “چرخه ماندگاری و ثبات کسب و کار” تنها وجه تمایز ، اکسیر نایاب ماندگاری کسب و کارهایی است  که لقب تاریخی به خود می‌گیرند چرا که همه به این قابلیت دسترسی مناسب ندارند  و یا قابلیت استخدام و بکار گیری،به نسبت مهارتهای قبلی ندارد. آنچه کسب و کارها را به شرکتهای تاریخی تبدیل میکند چهار نوع رابطه است:رابطه با جامعه و محیط، رابطه با رقبا و ….

نویسنده کتاب ( مهرداد مظفری) خود تجربه شکست  در کسب و کار را داشته است او در مقدمه کتاب می‌نویسد : ۱۵سال پیش با راه اندازی کسب وکار ،  در جستجوی  رازماندگاری و توسعه فعالیت ها بودم  اما ؛ قراردادها به بن بست رسیدند،  فروش افزایش نیافت، رقبا با جنگ قیمت ها، ما را دچار زیان  جدی کردند و… این پایانی برچند سال کسب وکار توام با ضررمالی  بود ؛ و آغاز راه دیگری شد که “چرا در کسب و کار شکست خوردم؟ ” .

جوهره ی کتاب “باختن با مهره ی سفید” یادگیری از اشتباه  دیگران است، اگرچه یادگیری از اشتباه خود، گرانترین نوع یادگیری است .رازهای موفقیت” ۵۰۰ شرکت برتر فورچون” کمتر از روایت شرکت‌های شکست خورده، به ما می آموزد. لذا یادگیری از شکست ، منبع جدید برای زیست رقابتمند و نوآورانه شرکت هاست.

در قسمت پایانی کتاب با تیتر” شکست در ” به این عوامل پرداخته میشود در چه عوامل شکست خورده ایم که باعث شکست در کسب و کار میشود:مانند شکست در جانشین پروری، شکست در تمرکز بر پورتفوی و شکست دررابطه با حاکمیت و …

نویسنده : دکتر مهرداد مظفری

لینک کوتاه : http://ronu.ir/?p=377

نظرات کاربران :

دیدگاه شما