چرا ارج شکست خورد؟

انتقال مدیریت ارج به بانک ملی، سرآغازش کاهش شدید تولید،کهنگی خط تولید و تجهیزات، نبود برنامه نوسازی و بهسازی است

بهارچندسال پیش به فیل‌بند روستایی ییلاقی و زیبا دراستان مازندران برای سفررفته بودم در ارتفاعات سرد،مه آلود و سرسبز آنجا، دو شب با بخاری نفتیارج گرم شدیم، در صورتیکه بخاری هنوز خوب کار میکرد که انگیزه بررسی دلایل شکست ارج شد.

الگوی شکست: مرحله تولد تا ترحیم ارج را در هفت گام قابل تقسیم (تاسیس،تکثیر،توسعه،تحدید،تضعیف،توقف و ترحیم) است.

این بنگاه هشتاد ساله در عمر خود دو جنگ(جهانی دوم و جنگ تحمیلی) و انقلاب۵۷ را تجربه کرد. در جنگ جهانی دوم با اشغال ایران و نیاز به محصولات صنعتی،تولید سیم نازک عایق دار و ساخت لاستیک اقدام کرد. در سال‌های اول انقلاب همزمان با جنگ، ‌شرکت ارج توانست کمبود محصولات خانگی را با تولیدیخچال وماشین لباسشویی جبران کند اما سلب مالکیت،بحران بدهی و نبود تحقیق و توسعه فاز تحدیدارج آغاز شد.

انتقال مدیریت ارج به بانک ملی، سرآغازش کاهش شدید تولید،کهنگی خط تولید و تجهیزات، نبود برنامه نوسازی و بهسازی است که تغییرات متعدد هیات مدیره و نبود چشم انداز روشن واگذاری یا فروش یا نوسازی این برند خوشنام توسط سهام داراصلی-که توسط استاد دانشگاه فنی تهران سیروس ارجمند تاسیس شده بود- در فاز ترحیم قرار دهد.

بر اساس اعلام حسابرس قانونی شرکت ارج ،زیان انباشته در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۴متجاوز از ۶ برابر سرمایه و بدهی های جاری شرکت بیش از ۴ برابر داراییهای جاری آن است لذاشرکت ارج چندین ساله ، مشمول ماده ۱۴۱قانون تجارت است.

بدلیل اینکه شرکت ارج دچارچالش بلندمدت ساب (سندرم_انباشت_بحران) شده است راه های پیش رو برای خرج از ساب میتواند:

۱-واگذاری برند(هرچند برند جوانی نیست و فقط نوستالوژیکه)

۲-فروش زمین، مستغلات و تجهیزات،برای کاهش بدهی

۳-اجاره برخی سوله ها و کارگاهها

۴-انتقال شرکت به منطقه ایی با معافیت

۵-تسریع در تصمیم سهام دار اصلی برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت.

نویسنده : دکتر مهرداد مظفری

لینک کوتاه : http://ronu.ir/?p=25

نظرات کاربران :

دیدگاه شما